انجام برآورد پروژه ها بر اساس فهرست بهای (تجمیعی راه و باند) در تکسا:

 

انجام برآورد پروژه ها بر اساس فهرست بهای تجمیعی راه و باند:

فهرست بهای تجمیع شده راه و باند در تاریخ 14/08/1391 برای انعقاد پیمان کارهای رشته راه و ترابری (احداث، تکمیل کارهای نیمه تمـام بهسـازی نوع 5،4،3 راه، باند فرودگاه و زیرسازی راه آهن) به صورت لازم الاجرا ابلاغ شد، تا 6 ماه بعد از ابلاغ آن برای انعقاد پیمان کارهای یاد شـده مـورد اجـرا گذاشته شود.

نکته1 :

طبق بخشنامه برای پروژه هایی که مبلغ برآورد آنها بر اساس آخرین فهرست بهای پایه راه، باند و فرودگاه و زیرسـازی راه آهـن ابـلاغ شـده بیشتر از 200 برابر حد نصاب معاملات متوسط باشد، انعقاد پیمان به طور مستقیم بر اساس فهرست بهای پایه نیز مجاز است. (منظور از پایـه، همـان فهرسـت بهای پایه راه و باند می باشد.)

نکته2 :

بر اساس بخشنامه در کارهایی که برای برآورد هزینه اجرای آنها، بیش از یک رشته فهرست بهای پایه مورد نیاز است، فهرست بها و مقادیر یا برآورد هزینه اجرای هر بخش بر اساس فهرست بهای پایه مربوطه به طور جداگانه تهیه می شود. چنانچه وزن رشته راه و باند نسبت به برآورد کل بیشتر از 60 درصد باشد فهرست بها و مقادیر کار مربوط به این رشته بر مبنای فهرست بهای تجمیع شـده راه، بانـد فرودگـاه و زیرسـازی راه آهـن خواهـد بـود و در غیـر اینصورت به طور مستقیم فهارس بهای پایه ملاک عمل خواهد بود.

تفاوتی که با نگاه اول در فهرست بهای تجمیعی مشاهده می کنیم نداشتن بهای واحد برای آیتمهای این فهرست بهـا مـی باشـد و در واقـع یکـی از مسائل مهم، محاسبه بهای واحد آیتمهای فهرست تجمیعی می باشد. همانگونه که از اسم فهرست بهای تجمیعی بر می آید و توضیحاتی که بخشنامه در مورد نحوه محاسبه بهای آیتمهای تجمیعی راه و باند داده است می توان گفت هر آیتم فهرست تجمیعی، تجمیعی از یک یا چند آیتم فهرست بهـای پایـه راه و بانـد می باشد یا به نوعی می توان فهرست بهای تجمیعی را نوعی ساختار شکست (فعالیت ها) با رویکردی متفاوت به فهرست بهای راه و باند دانست. بر این اساس راحت تر می توان مساله را تحلیل و بهای واحد هر آیتم تجمیعی (فعالیت تجمیعی) را محاسبه کرد.

در بخشنامه تاکید شده است که جزئیات محاسبات مربوط به بهای واحد ردیفهای تجمیع در اسناد واگذاری کار ارائه شود.

حال نحوه برآورد پروژه بر اساس فهرست بهای تجمیعی راه و باند در برنامه تکسا را با مبنا قرار دادن آیتمهای فهرست بهای پایه راه و باند بـه عنـوان جزئیات محاسبات، با تعریف یک پروژه نمونه دنبال می کنیم. برای دانلود ادامه مطلب کلیک کنید.

پست های مشابه

IMG_20190324_181230_549
Applex_1522311407146

یک نظر ارسال کنید